Universitat Rovira i Virgili

Normativa

PDI

REGLAMENT DEL DEPARTAMENT DE FILOLOGIES ROMÀNIQUES DE LA UNIVERSITAT ROVIRA I VIRGILI

Modificat pel Consell de Govern d'11 de juliol de 2019


TÍTOL PRIMER: Naturalesa, composició i competències

Article 1

El Departament de Filologies Romàniques es constitueix d'acord amb el que estableixen l'Estatut de la Universitat Rovira i Virgili i la legislació vigent.

Article 2

  1. El Departament de Filologies Romàniques de la Universitat Rovira i Virgili és l'estructura bàsica per organitzar l'activitat del col·lectiu docent i investigador.
  2. El Departament de Filologies Romàniques està constituït per:
    • Els estudiants matriculats, d'acord amb l'Estatut de la URV i la legislació vigent.
    • El personal d'administració i serveis que estigui adscrit al Departament.
    • El col·lectiu docent i investigador les especialitats del qual es corresponen amb les àrees de coneixement següents:
      • Didàctica de la Llengua i la Literatura
      • Filologia Francesa
      • Lingüística General
      • Literatura Espanyola
      • Llengua Espanyola

Article 3

Són funcions del Departament de Filologies Romàniques:


TÍTOL SEGON: Òrgans de govern

CAPÍTOL 1: Disposicions generals

Article 4

Els òrgans de govern del Departament són el Consell de Departament, el director o directora i el secretari o secretària.

CAPÍTOL 2: Consell de Departament

Article 5

1. El Consell de Departament de Filologies Romàniques és l'òrgan col·legiat de govern del Departament.

2. El Consell de Departament està format per:

3. La suma dels membres dels apartats d) i e) no podrà ser superior a la suma dels membres dels apartats b) i c).

4. Els membres elegibles del Consell de Departament són renovats cada quatre anys, excepte els representants dels estudiants, que ho són cada dos anys, sense perjudici de la possibilitat de fer eleccions parcials per tal de cobrir les vacants que es produeixin.

Article 6

Són competències del Consell de Departament de Filologies Romàniques:

Article 7

El Consell de Departament el convoca director o directora per iniciativa pròpia o a petició d'una cinquena part dels membres del Consell. En aquest darrer cas, el Consell de Departament ha de ser convocat en el termini de deu dies hàbils després que la petició s'hagi formalitzat a la Secretaria del Departament.

Article 8

El Consell de Departament es pot reunir en sessió ordinària, que ha de ser almenys una vegada al trimestre, i extraordinària.

Article 9

1. A l'escrit de convocatòria, en el qual cal indicar la data i l'hora, el lloc i l'ordre del dia, s'ha d'adjuntar una còpia de la documentació pertinent, o bé, si s'escau, es dipositarà a la Secretaria del Departament perquè es pugui consultar.

2. El membres del Consell de Departament han de rebre, amb una antelació mínima de quaranta-vuit hores, la convocatòria amb l'acta de la sessió anterior.

Article 10

El Consell de Departament queda vàlidament constituït en primera convocatòria, pel que fa a la celebració de les sessions, deliberacions i presa d'acords, si hi és present la majoria absoluta dels membres, sota la presidència del director o directora i el secretari o secretària, o la persona que el substitueixi. En segona convocatòria, que ha de tenir lloc mitja hora després de la primera, queda vàlidament constituït amb els membres assistents, sota la presidència del
director o directora i el secretari o secretària, o la persona que el substitueixi.

Article 11

L'assistència al Consell de Departament té caràcter personal. El vot no és delegable.

Article 12

  1. El secretari o secretària del Departament actua com a secretari o secretària del Consell de Departament.
  2. El secretari o secretària aixeca acta de cada sessió que celebri el Consell de Departament. Aquest document ha d'especificar necessàriament els assistents, l'ordre del dia de la reunió, les circumstàncies del lloc i temps en què s'ha dut a terme, els punts principals de les deliberacions i el contingut dels acords adoptats.
  3. Les actes s'aproven en la mateixa sessió o en la següent. No obstant això, el secretari o secretària pot emetre certificats sobre els acords específics que s'hagin adoptat amb el vistiplau del director o directora, sens perjudici de la ulterior aprovació de l'acta.

Article 13

  1. El Consell de Departament ha de debatre i adoptar acords i resolucions sobre els punts que constin a l'ordre del dia.
  2. No pot ser objecte de debat o acord cap assumpte que no estigui inclòs en l'ordre del dia, excepte en el cas que hi siguin presents tots els membres del Consell i es declari la urgència de l'assumpte pel vot favorable de la majoria.

Article 14

Els acords, excepte els que s'expressen als articles 25 i 28, s'adopten per majoria simple dels membres presents al Consell de Departament.

Article 15

  1. Les votacions són a mà alçada, excepte aquelles resolucions o acords que afectin persones o quan el vot secret sigui sol·licitat per qualsevol membre de forma explícita.
  2. Les votacions a mà alçada no es poden interrompre per cap motiu i mentre es realitzen no es pot entrar ni sortir de la sala de reunions.

Article 16

Els acords adoptats pel Consell de Departament són efectius des del moment que s'aprovin, excepte en el cas que el mateix acord disposi una altra cosa o en el cas que legalment calgui un tràmit posterior. Els acords esmentats s'han d'exposar al tauler d'anuncis del Departament i s'han de notificar als òrgans de la Universitat corresponents.

Article 17

  1. Les comissions delegades són òrgans d'assessorament, informació i gestió dels afers de tràmit que entenen en els assumptes que els són propis o que els puguin ser encomanats. Són les encarregades de proposar els punts relatius a les àrees de la seva competència que el Departament tractarà en les reunions del Consell.
  2. Les comissions les presideix el director o la directora del Departament, o persona en qui delegui, i en formen part el secretari o la secretària del Departament, el qual ha d'aixecar acta de les deliberacions.
  3. Les comissions les convoca el president o presidenta, bé a iniciativa pròpia bé a petició d'una tercera part dels membres de la comissió.
  4. Les comissions estan constituïdes per un professor representant de cadascuna de les àrees que integren el Departament, un estudiant i un membre del personal d'administració i serveis d'entre els que representen aquests col·lectius en el Consell. Com a excepció, en el cas de la Comissió de Doctorat i de Tercer Cicle, també en forma part un representant dels investigadors en formació o bé un estudiant representant del col·lectiu d'estudiants de tercer cicle.
  5. El Consell de Departament consta de les comissions delegades que s'esmenten a l'article 18, sens perjudici que es puguin constituir altres comissions temporals per tractar algun assumpte específic.
  6. La renovació de les comissions s'ha de fer cada quatre anys un cop renovat el Consell, excepte en el cas dels representants dels estudiants, que són renovats cada dos anys. Les comissions es poden renovar, també, per dimissió del director o directora o en el cas que s'aprovi una moció de censura.

Article 18

1. Les comissions delegades del Consell de Departament de Filologies Romàniques, que han d'estar formades per membres que hi pertanyen, són:

2. Són funcions de la Comissió Permanent:

El coordinador o coordinadora de la Comissió Permanent fa de representant de l'àrea.

3. Són funcions de la Comissió Acadèmica:

4. Són funcions de la Comissió de Recerca:

A més dels membres previstos a l'article 17.4 d'aquest Reglament, també en forma part el representant del Departament a la Comissió de Recerca de la URV.

5. Són funcions de la Comissió Econòmica:

Els professors representants a la Comissió Econòmica són també responsables dels afers econòmics de les seves respectives àrees de coneixement i han de controlar les despeses del professorat.

6. Són funcions de la Comissió de Doctorat i Tercer Cicle:

A més dels membres previstos a l'article 26.3 d'aquest Reglament, també en formen part els coordinadors dels programes de doctorat vigents i el representant del Departament a la Comissió de Doctorat de la URV.

CAPÍTOL 3: Òrgans unipersonals

Article 19

El Consell de Departament elegeix el director o directora de departament entre el professorat doctor amb vinculació permanent a la Universitat amb dedicació a temps complet que hi pertanyi.

Article 20

La durada del mandat de director o directora del Departament és de quatre anys, amb possibilitat de reelecció consecutiva una sola vegada. El nomenament correspon al rector o rectora.

Article 21

En cas d'absència, impediment o vacant del director o directora del Departament, n'assumeix accidentalment les funcions el professor doctor o
professora doctora amb vinculació permanent a la Universitat amb més antiguitat.

Article 22

Correspon al director o directora del Departament:

Article 23

El rector o rectora nomena, a proposta del director o directora, el secretari o secretària del Departament entre el professorat permanent amb dedicació a
temps complet que hi estigui adscrit. El secretari o secretària s'encarrega de custodiar les actes de les sessions del Consell de Departament i d'expedir els
certificats dels acords que s'hi hagin pres.

Article 24

En cas d'absència, impediment o vacant, el secretari o secretària ha de ser substituït per un secretari o secretària provisional designat pel director o
directora, que n'assumeix accidentalment les funcions.

Article 25

  1. El director o directora del Departament pot ser remogut del seu càrrec amb l'aprovació d'una moció de censura.
  2. La moció de censura l'han de presentar almenys un terç dels membres del Consell de Departament, i s'ha de votar entre els deu i trenta dies següents a la presentació. Ha d'incloure un candidat i el programa ha de contenir les línies de política i gestió universitària que s'han de desenvolupar en el càrrec.
  3. L'aprovació de la moció de censura requereix el vot favorable d'almenys dos terços dels membres del Consell de Departament. En el cas que la moció de censura no sigui aprovada, les persones que la signen no en poden presentar cap altra durant l'any següent.

TÍTOL TERCER: Règim econòmic

Article 26

El Departament de Filologies Romàniques disposa d'un pressupost format per les partides pressupostàries que li assigna la Universitat i pels ingressos obtinguts mitjançant altres fonts, d'acord amb la legislació vigent, l'Estatut de la Universitat Rovira i Virgili i les normes de la Universitat que el desenvolupin.

Article 27

El Departament de Filologies Romàniques ha de retre comptes sobre la seva activitat i el grau d'assoliment dels objectius proposats en la planificació
estratègica per a cada període, mitjançant una memòria anual, acadèmica i econòmica, que ha d'elevar al Consell de Govern.


TÍTOL QUART: Reforma del Reglament

Article 28

El director o directora, per iniciativa pròpia o bé per una tercera part dels membres del Consell de Departament, pot proposar la reforma d'aquest
Reglament, la qual requerirà l'acord de la majoria absoluta dels membres del Consell.


DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

El Consell de Departament de Filologies Romàniques ha d'adequar la seva composició al que preveuen aquest Reglament i l'Estatut de la Universitat Rovira
i Virgili abans de l'1 de gener de 2004.


DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

En el moment d'entrar en vigor aquest Reglament, queda derogat el Reglament del Departament de Filologies Romàniques aprovat per Junta de Govern el 15 d'octubre de 2001.


DISPOSICIÓ FINAL

En tot allò no previst en l'Estatut de la Universitat Rovira i Virgili i en aquest Reglament, s'aplicarà la Llei 13/1989, d'organització, funcionament i règim
jurídic de l'Administració de la Generalitat, modificada per la Llei 23/2002, de 18 de novembre, i la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les
administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener.

Departament de Filologies Romàniques, URVimage